MONITORING, REGISTRATIE, MAATREGELEN
REGISTRATIE EN ANALYSE VAN HET SPEELGEDRAG MET DE DAARBIJ BEHORENDE INTERVENTIES
FPC is wettelijk verplicht om het speelgedrag van gasten te monitoren, te registreren en waar nodig tijdig in te grijpen. Dit heeft FPC vertaald naar een ‘getrapt interventiemodel’. Afhankelijk van de ernst van de signalen worden interventiemaatregelen afgestemd op leeftijd, kwetsbaarheid, en andere factoren. Het doel is om onmatige deelname vroegtijdig te ontdekken en gepaste maatregelen te nemen, zodat gokken een spel blijft.
Wij handelen zorgvuldig volgens de privacywetgeving. Je gegevens zijn bij ons beveiligd en worden niet gedeeld met derden, zoals overheden, tenzij we hiertoe worden verplicht door politie, justitie, de Kansspelautoriteit (KSA) of een rechterlijke uitspraak.
Alle registraties worden zowel handmatig door gekwalificeerde medewerkers uitgevoerd (veranderingen/ afwijkingen in speelpatronen) als geautomatiseerd (bezoekfrequentie). Indien nodig wordt er contact opgenomen met het hoofdkantoor. Onze medewerkers in de casino’s spelen een cruciale rol bij de uitvoering van ons verslavingspreventiebeleid. Zij volgen intensieve trainingen op het gebied van Verslavingspreventie, zowel basis- als verdiepende/ aanvullende kennis. Ze leren vroegtijdig probleemgedrag te herkennen (veranderingen speelgedrag) en ontwikkelen gespreksvaardigheden (motiverende gesprekstechnieken) om actief bij te dragen aan het preventiebeleid.
SIGNALEN DIE KUNNEN WIJZEN OP EEN EVENTUEEL VERHOOGD RISICO
- Toename in speelfrequentie en speelduur.
- Afwijkende speeltijden en veranderend inzetgedrag.
- Regelmatig inzetten van grote geldbedragen, vooral wanneer dit financiële problemen veroorzaakt.
- Ongepast gedrag richting medewerkers of andere gasten.
Onze medewerkers zijn getraind om risicogedrag vroegtijdig te signaleren en te interveniëren op basis van deze indicatoren.
We interveniëren wanneer:
- Analyse van het speelgedrag wijst op mogelijk overmatig speelgedrag.
- Specifieke signalen duiden op problematisch speelgedrag.
- Externe meldingen worden ontvangen van familieleden of derden die betrokken zijn bij de gast.
Familieleden of derden kunnen signalen melden aan casinomedewerkers, het hoofdkantoor of direct aan de afdeling Responsible Gambling via responsiblegambling@jhgroup.nl. Deze meldingen worden vertrouwelijk behandeld en serieus genomen. Familieleden uit de eerste lijn (partner, ouders, broers, zussen en/of volwassen kinderen) kunnen melding maken wanneer zij zich zorgen maken over het speelgedrag van een naaste. Ook derden, zoals reclasseringsambtenaren, bewindvoerders, vrienden of personen uit de verslavingszorg, kunnen relevante meldingen doen.
Aanspreken van de gast
Een gast wordt aangesproken wanneer bovenstaande signalen – meldingen worden waargenomen. Mogelijke gespreksonderwerpen zijn:
- Uitleggen waarom de gast wordt aangesproken en bespreken van het speelgedrag.
- Inzicht bieden in het speelgedrag en advies geven over het gebruik van het Goklimietenkaartje.
- Het overhandigen van de folder over verantwoord gokken.
- Adviseren om een goktest te doen voor meer inzicht in het speelgedrag.
- Uitleggen dat reserveren of het bespelen van meerdere automaten geen invloed heeft op de uitkomst.
- De gevaren van gokverslaving bespreken en opties om het gedrag te matigen.
- Bespreken van een gesprek/ afspraak met de Responsible Gambling Manager.
- Bespreken van vrijwillige beperkingen op speelduur, tijdsblokken of bezoekfrequentie.
- Informatie geven over hulpverlening en verslavingszorg, en de gast motiveren om hulp te zoeken.
- Informeren over de mogelijkheid van een verplicht lokaal toegangsverbod.
- Optie bespreken voor een vrijwillig landelijk toegangsverbod via CRUKS (Centraal Register Uitsluiting Kansspelen).
Persoonlijk onderhoud met de gast
Een persoonlijk onderhoud vindt plaats wanneer eerdere interventies geen of onvoldoende resultaat hebben opgeleverd, of wanneer er een vermoeden is van ernstig problematisch speelgedrag. Tijdens dit gesprek is het belangrijk om een stuk bewustwording te creëren, o.a. door motiverende gesprekstechnieken als het stellen van open vragen, samenvatten, reflectief luisteren (naar wat iemand écht wil zeggen en dit vervolgens in je eigen woorden samenvat in een reflectie om het gesprek). Tijdens dit gesprek worden de volgende zaken besproken:
- Het speelgedrag en de ontwikkeling hiervan, de risico’s van kansspelverslaving en de motivatie om te spelen.
- De impact van het speelgedrag op inkomen, vermogen, familie, werk en gezondheid.
- De mate van afhankelijkheid van kansspelen.
- Advies over vrijwillige uitsluiting via CRUKS bij ernstige signalen.
- Bij weigering wordt de Kansspelautoriteit geïnformeerd via een Kennisgeving Problematisch Speelgedrag.
Registraties en interventies
Bij het aanspreken van een gast zonder persoonlijk onderhoud worden de volgende gegevens geregistreerd:
- Identiteit van de gast.
- Datum en tijdstip van de interventie.
- Aanleiding voor de interventie.
- Welke interventie is toegepast.
- Reactie van de gast.
Bij het aanspreken van een gast met persoonlijk onderhoud worden de volgende gegevens geregistreerd:
- Identiteit van de gast.
- Datum en tijdstip van het onderhoud.
- Aanleiding en besproken onderwerpen.
- Eerdere signaleringen en analyse van het speelgedrag.
- Conclusies op basis van het gesprek en eerdere analyses.
- Eerder genomen maatregelen.
- Afspraken voor opvolging.
- Reactie van de gast en de juistheid van verstrekte informatie.